Vianočné motívy v tvorbe Andyho Warhola
Predtým, ako Andy Warhol začal vystavovať v galériách, bol vyhľadávaným, úspešným a zároveň najlepšie plateným komerčným ilustrátorom v New Yorku. Po počiatočnom pôsobení v časopise Glamour si jeho ilustrácie objednávali aj ostatné významné módne časopisy vrátane Vogue, Harper's Bazaar, ale ilustroval aj z The New York Times. Od roku 1956 pracoval pre firmu Tiffany & Co, ktorá jeho vianočné pohľadnice následne vydávala každé Vianoce až do roku 1962. Vďaka kresbám stierajúcim tenkú hranicu medzi komerčným dizajnom a výtvarným umením sa Warhol stal poslom Vianoc. Vianočné stromčeky z ovocia, cherubíni, vianočné pančuchy, darčeky, cukríky – kresby, ktorými vytvoril dokonalú víziu Vianoc, ktorú si ako dieťa vždy predstavoval. Pri pohľade na diela Normana Rockwella, maliara, ktorý formoval spôsob, akým sa v tom čase videla Amerika, Warhol možno ako dieťa túžil zažiť dokonalé americké Vianoce, ktoré Rockwell prezentoval vo svojich dielach. Americké Vianoce boli pre neho fantastické obdobie, na ktorom sa všetci veľmi usilovne podieľali. Koniec koncov, predstavy o spolupatričnosti a priateľstve boli pre umelca veľmi dôležité. Od konca 50. rokov až do svojej smrti v roku 1987 bol Warhol neoddeliteľnou súčasťou tvorivej komunity v New Yorku a viacerí jeho súčasníci ho označili za „lepidlo“, ktoré držalo pohromade newyorskú skupinu umelcov. Bol tiež veľmi pozorný a veľkorysý, čo sa týka vianočných darčekov. Uznávajúc to ako skutočný kolektívny mýtus, veril v „americké Vianoce“. Americké médiá radi poukazujú na „nekonečnú lásku Warhola k Vianociam“ Prečo Andy Warhol tak miloval Vianoce? A miloval ich vôbec? Warhola vždy fascinovala populárna kultúra a konzum. A Vianoce – zároveň materialistické a duchovné, gýčové a príjemné, univerzálne a demokratické, sú pravdepodobne tou najpopulárnejšou vecou vôbec. Zdá sa, že Andy Warhol v skutočnosti skúma túto sezónnu tému rôznymi spôsobmi a uvažuje o nej ako o kultúre konzumu, ktorá definuje modernú okázalú americkú tradíciu vianočných osláv. Z najznámejších vianočných realizácií okrem vianočných pohľadníc spomenieme tieto momenty:
- Andy Warhol a Truman Capote sa predstavili na obálke vianočného vydania High Times (1978) oblečení vo sviatočných odevoch – Warhol ako Santa Claus a Capote mal byť oblečený ako malé dievčatko. Warhol vo svojich denníkoch spomína na fotenie: „Truman nemal náladu ísť sa prezliecť, povedal, že už je oblečený ako malý chlapec“.
- Na začiatku 80. rokov vytvoril Warhol ako darček svojim priateľom sériu obrazov POINSETTIAS CA. (1983), na ktorých zvečnil tento všadeprítomný vianočný kvet.
- Do portfólia MYTHS (1981), v ktorom predstavil Warhol ikonické postavy americkej kultúry, ako napríklad Supermana, Drakulu a strýka Sama, zahrnul aj Santa Clausa. Séria bola odrazom jeho zmyslu pre zobrazovanie silných a typických motívov doby.
Takže ako to bolo (to je) so vzťahom Andyho Warhola ku Vianociam? Warhol bol (tiež) hlboko veriacim človekom – aspekt umelcovho života, ktorý sa často prehliada. Ako syn rusínskych prisťahovalcov bol Warhol vychovávaný k viere. Umelcov synovec, Donald Warhola, potvrdil, že jeho strýko „bol veriaci, gréckokatolík, a do rimokatolíckeho kostola vlastne prešiel neskôr v New Yorku,“ a dodal, že Warhol "Bol veľmi zbožný, to bola veľmi podstatná časť jeho výchovy.“ Až po jeho smrti vychádza najavo, že sviatky trávil aj ako dobrovoľník v charitatívnych útulkoch pre bezdomovcov. A veľa sa môžeme dozvedieť práve zo spomienok jeho starších bratov. Napríklad, že „…raz v tridsiatych rokoch, keď otec práve nemal prácu, sme nedostali na Vianoce žiadne darčeky. Všetci sme plakali. Matke sa nakoniec podarilo nájsť nejakú drobnosť a nenápadne ju strčiť do našich vianočných pančúch. Hračky sme nikdy nedostávali. Väčšinou to bolo niečo na jedenie, ovocie alebo orechy, k tomu nejaké drobné.“ (Paul Warhola) „V Pittsburghu chodil s nami do kostola a sviatky trávil s nami doma. Keď žil v New Yorku, Vianoce trávil spoločne s matkou. S týmto sa nezveroval ľuďom, s ktorými pracoval. Nikto nevedel, že Andy chodí do kostola.“ (John Warhola) Aj keď možno na povrchu pop-artových diel inšpirovaných Vianocami v intenciách Warholovej tvorby je všetko to, čo charakterizuje americkú kultúru, pod povrchom sa skrýva v jemných obrysoch kresieb citlivý odkaz Vianoc o narodení Božieho dieťaťa.
VESELÉ VIANOCE A ŠŤASTNÝ NOVÝ ROK!
MERRY CHRISTMAS AND HAPPY NEW YEAR!
Mgr. Carmen Cilipová, muzeoedukologička MMUAW
© Múzeum moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach, 2020