Varchola – Warhola – Warhol
Vždy, keď ma niekto požiada vysloviť sa
k Andymu Warholovi a jeho dielu, vybavia sa mi tri východiská, ktoré osobne
považujem za základné pri hľadaní skutočnej podoby umelcovho ega i diela.
Sú to: jeho pôvod a s ním spojené vierovyznanie a sociálne prostredie,
v ktorom vyrástol, jeho detské adolescentné ašpirácie a tretím
východiskom je schopnosť psychologicky analyzovať, alebo až nadbiehať na
možné požiadavky konzumentov umenia v konkrétnom období.
Andy Warhol ako typický americký umelec mal možno najnetypickejší americký
pôvod pre americkú superstar. Vyrastal v rodine prostých sedliakov, ktorí
sa v prvej štvrtine 20. storočia vysťahovali do USA za prácou z malej
rusínskej dedinky Miková na severovýchodnom Slovensku. Otec Andrej Varchola
bol nútený väčšinu svojho krátkeho života žiť mimo rodiny ako robotník
v baniach a na stavbách ciest.
Malý Andy celé dni trávil so svojou matkou Júliou, emocionálne zaťaženou
na svoju starú vlasť. Júlia ako prostá dedinská žena nevedela po anglicky,
a tak prvou rečou Warhola bola rusínčina (nedávno kodifikovaná ako
spisovný jazyk Rusínov žijúcich na severovýchodnom Slovensku, juhovýchode
Poľska a na Podkarpatskej Rusi, terajšej Zakarpatskej Ukrajine). Podľa
výpovede žijúcich bratov umelca Johna a Paula im matka často rozprávala
o ťažkom živote v rodnej vlasti, kde smrť bola takmer každodennou
samozrejmosťou. Prvorodené dieťa, dievčatko, musela pochovať cestou na
úteku pred vojakmi 1. svetovej vojny. John spomína ako im matka popisovala
utrpenie vojny: „V lesoch a na lúkach bolo plno mŕtvych tiel. Ešte aj po
vojne sa v tráve beleli lebky vojakov ako veľké biele huby“.
Obraz strachu a hrôzy z výpovede matky sa pravdepodobne vryl do šedej kôry
malého neurotického chlapčeka. Viera v Boha bola pre sociálne veľmi slabú
rodinu bez otca jedinou spásou a nádejou. John Warhola tento fakt komentuje:
„Naša matka nám často hovorila, že keď nám je zle, aby sme sa vždy
obracali k Bohu“. Tieto matkine slová poznamenali Andyho na celý život.
Teta umelca (Eva Bezeková, matkina sestra) tvrdila, že koncom šesťdesiatych
rokov sa Andy ešte pravidelne modlil spolu s matkou a často navštevoval
cirkev byzantskej orientácie. Paul, Andyho starší brat, tvrdí, že Andy
zostal verným kresťanom až do svojej smrti.
V súvislosti s tým si kladiem otázku, nie sú tieto skutočnosti jedným
z katalyzátorov čiastočnej tematickej orientácie tvorby Andyho Warhola?
Séria obrazu „Lebka“, výtvarné pretransponovanie Leonardovej „Poslednej
večere“, podľa vlastnej farebnej kompozičnej i vizuálnej podoby, veľká
séria obrazov so smrťou (autohavárie, letecké nešťastie, samovraždy,
elektrické kreslá a znovu lebky) nás k tomu priam navádzajú.
Nedostatok a chudoba v detstve (podľa výpovede bratov Johna a Paula, žili po
smrti otca veľmi chudobne, a aby prežili, matka Júlia robila rôzne ručné
práce, ktoré predávali na „blšákoch“, pracovala sporadicky ako slúžka
u istého Žida) zrejme iritovali sny a túžby malého Andyho po bohatstve a
úspechu. Už ako dieťa tvrdil, že chce zažiť slávu TrumanaCapoteho, byť
superstar. V škole vynikal hlavne v kreslení a maľovaní. John Warhola
tvrdí, že jeho učiteľ o ňom hovoril ako o mimoriadnom umeleckom zjave
nášho storočia. Aj napriek tomu, že mladý Andy bol v škole viac
utiahnutý, vždy dával o sebe vedieť. Buď viaczmyselnými výrokmi alebo
prácou. Údajne, ak sa cítil veľmi osamotený, neváhal pristúpiť k svojmu
učiteľovi a povedať: „Chcem, aby ste ma dnes zabávali“.
Jeho sny a túžby sa začali meniť na realitu tesne po absolvovaní
umeleckých štúdií v rodnom Pittsburghu. Ako vynikajúci kresliar
s minimálnou výbavou umelca a niekoľkými dolármi vo vrecku odchádza
dobyť umelecký svet New Yorku. Spočiatku žije veľmi chudobne. Kreslí pre
rôzne časopisy a po nociach si robí štúdie na rôzne témy. Údajne v tom
čase poznamenáva: „Zrejme, ak chcem byťúspešným a známym, musím
maľovať to, čo má úspech a čo je známe“. V tom čase už na newyorskej
výtvarnej scéne rezonuje R. Rauschenberg a Andy celé to výtvarné divadlo
rodiaceho sa pop-artu sleduje tak trochu so závisťou, ale s maximálnym
rozhodnutím presadiť sa. Prostredníctvom známych sa dostáva do prostredia
známejších osobností a neprestajne sleduje život nekonečne kamsi sa
náhliaceho New Yorku. Ohurujú ho výklady a obchody plné chronicky známych
výrobkov, reklamné steny a svietiace nápisy s portrétmi a menami slávnych
osobností. Po nociach kreslí tieto dojmy, alebo skôr konkrétne podoby
najčastejšie videného a známeho. Vznikajú obrazy polievkových konzerv,
portréty slávnych osobností a obrazy aktuálnych článkov z novín.
V presvedčení, že byť v blízkosti známeho alebo slávnych znamená krok
k vlastnej sláve. Inšpiruje ho v novinách rozsiahla správa o smrti M.
Monroe. Okamžite vytvára sériu jej portrétov a z neznámeho reklamného
výtvarníka sa stáva známy umelec. Rodia sa prvé úspechy na výstavách a
Andy si čím ďalej tým viac uvedomuje svoju prítomnosť na ceste k sláve.
Je tak produktívny, že v tom čase sa mu mohol sotva niekto vyrovnať.
Technikou sieťotlače na plátno alebo papier množí svoje obrazy
v sériách, v nákladoch 300 kusov i viac. Dopyt po jeho obrazoch
s portrétmi Marilyn ho núti zvyšovať náklad. Podobne je to aj s obrazmi
Campbell´sSoup a inými. Stáva sa všadeprítomnou „siluetou“ na rôznych
večierkoch smotánky, o jeho diela bojujú popredné svetové galérie
moderného umenia. Úspech a sláva mu prinášajú aj utrpenia. Hovorí:
„Tieto rôzne večierky a party ma vyčerpávajú. Človek tam stratí kopu
času. Vždy dookola to isté“. Doma vo svojom byte, kde žil až do smrti
svojej matky, sa uzatvára pred svetom biznisu a slávy do ticha v spoločnosti
starožitného nábytku, obrazov starých majstrov a rôznych až gýčovitých
výrobkov. Je to jeho túžobne vysnívaný svet plný predmetov, o ktorých
ako dieťa povedal: „Raz budem slávny a v mojom dome už nebudú iba obrazy
komiksov, ale obrazy a nábytok ako je to v izbách boháčov“. Ani jeden
vlastný obraz. Spí sám v starej manželskej posteli obklopenej viacerými
televíznymi prijímačmi. V úplne inom svete, na roky vzdialenom od
skutočnej podoby hviezdy pop-artu.
Vynára sa tu otázka. Ktoré prostredie je pre jeho skutočné ego autentické
a čo nevyhnutnosťou jeho biznisu? Kým v skutočnosti bol? Zostal
v podvedomí chudobným chlapcom z rodiny zápasiacej o sociálne prežitie,
alebo sa stal svojím zovňajškom i vnútrom hviezdou popu? Nebola to iba hra,
póza? Koniec koncov, čo v súvislosti s Andym Warholom bolo skutočnou
realitou a čo iba pózou? Bol i nebol (ako i sám tvrdil) maliarom, filmárom
a mecenášom. Vytváral svoje obrazy ako umenie či ako tovar? Veď dokonca
údajne prehlásil, že najväčším umením je zarábať peniaze. Neštudoval
dejiny umenia, pretože sám seba považoval za umenie. Vyslovil stovky
protirečení a slovných hračiek. Dokázal sa hrať na extravagantnú
superstar do dna vychutnávajúc slávu a uznanie, aby to na druhej strane
všetko kompenzoval meditáciou, utiahnutý do svojho zaprataného bytu, alebo
v modlitbách so svojou matkou. Ktorý z tých dvoch bol skutočným Andym?
Zdá sa, že dnes o Warholovi môžeme vedieť všetko, ale aj nič. A akoby
medzi tým neexistoval žiadny rozdiel. Andy Warhol naďalej zostáva veľkou
neznámou, chronicky známy cez svoje slávne obrazy, výroky a tajuplný
svojím skutočným egom. Tajnostkár, neurotik, génius, superstar i prostý
človek, boháč i chudobný, dobrý i zlý, uznaný i zatracovaný. Proste
Andy Warhol. Živé i „mŕtve“ umenie v jednom celku.
Človek, ktorý ako nik iný dokázal povýšiť banalitu na post umenia a na
ceste za uznaním a slávou prekročiť neuveriteľne veľkú bariéru chudoby.
Ak mám byť úprimný, pre mňa osobne existujú dvaja. Slávny Andy
Warhol – kráľ pop-artu a Andrej Varchola – syn chudobných Rusínov
z malej dedinky Miková na východe Slovenska. Prostý, obyčajný človek,
podobný tisíckam iných Slovanov. No v jednom si nie som celkom istý. Ktorý
z nich je tým pravým Andym Warholom?
Michal Bycko, PhD., kurátor MMUAW
© Múzeum moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach, 2020