Obchodný dom ako priestor pre umenie

V roku 1949 začína Warhol ako neznámy umelec svoju kariéru ilustrátora v New Yorku. Postupne ho objavil Graphis, popredný švajčiarsky dizajnérsky časopis, a tiež široká škála klientov. Dostal zmluvy na rôzne druhy zákaziek, od pohľadníc, cez obaly platní, obálky kníh, ilustrácie detských rozprávkových kníh až po plagát pre rozhlasovú reláciu CBS zaoberajúcu sa príčinami a prevenciou dopravných nehôd. Dokonca vytváral ilustrácie pre správy o počasí v raňajšom vysielaní televízii. Ako jednu z prvých zákaziek vytvoril pre módny časopis Glamour, ilustráciu veselej ženy na vrchole firemného rebríčka pod titulkom: „Úspechom je práca v New Yorku.“ Čoskoro dosiahol výrazný úspech ako ilustrátor na voľnej nohe, postupom času sa stal najvyhľadávanejším a najvýraznejším komerčným ilustrátorom v New Yorku. Jeho pre pop-artová tvorba z 50. rokov je menej popularizovaná, ale stále je to ten istý Warhol, ktorý vytvoril portrét Marylin Monroe či zobrazil Campbell´s Sou­p Cans.

V prvej polovici dvadsiateho storočia neboli obchodné domy len miestami na nákupy, boli to elitné inštitúcie reagujúce na kultúrne nároky spoločnosti. Ich pouličné výklady na ulici mohli pôsobiť takmer ako pozvánka na akýkoľvek oficiálny umelecký program, ktorý sa odohrával vo vnútri. Aranžér pôsobil ako most stojaci medzi obchodom a umením, medzi priamym predajom a ašpiráciami umelca. Popredné newyorské obchodné domy vymieňali obchodné výklady raz za týždeň – novinári zdokumentovali, s čím prišli a ďalej to prezentovali verejnosti.

„Myslel som si, že obchodné domy sú nové múzeá.“ Andy Warhol

Zákazníci očakávali od výkladov v Bonwit Teller veľa. Štýlový obchodný dom v New Yorku bol známy úžasnými výstavami umelcov, ako Salvador Dalí a Jasper Johns. V polovici 50. rokov poverili vytvorením výkladov pre tento luxusný obchodný dom práve Warhola, ten už rok pre nich robil reklamy na topánky v novinách. Úlohou bolo propagovať populárne parfumy, ako Arpege, MaGriffe, Miss Dior, Replique a Mistigri. Do výkladov boli nainštalované dosky pripomínajúce drevené oplotenie doplnené o malé výklenky slúžiace na vystavenie niekoľkých fľaštičiek parfumov. Warhol mal tento objekt vyzdobiť. Jeho riešenie bolo geniálne. Dosky premenil na akýsi ošúchaný plot. Na ňom vytváral maľby pripomínajúce výtvarný prejav školáka – obrázky mačiek hrajúcich karty, vtákov na konároch, anjelov a iných postavičiek – doplnené o rôzne slová aj z francúzštiny. V jednom z výkladov pre Miss Dior zobrazil hlavu ženy vyplnenú symbolmi súvisiacimi so šitím a módou – maketu figuríny, nožnice, ihlu, niť a iné drobnosti. Nezabudol zobraziť dve francúzske vlajky reprezentujúce krajinu pôvodu značky vystavených parfumov. Umelcove výklady pôsobili zábavne, využívali detskú hravosť a imagináciu. Jeden z výkladov bol vytvorený na Valentína v roku 1955. Zdobili ho srdiečka, postavičky amorov, milostné odkazy a usmievavé ženské tváre. Maľby boli ladené najmä v červenej farbe oproti hladko lesklým dreveným doskám s výrezmi, v ktorých spočívali luxusné flakóny parfumov rôznych veľkostí a tvarov. Úspech týchto obchodných vitrín priniesol Warholovi viac podobných zákaziek, avšak je smutné, že pôvodné panely z tohto elitného domu sa stratili. Našťastie sa zachovali ich fotografie a prvopočiatočné návrhy.

Mnohí ctižiadostiví umelci, ktorí tiež vytvárali výklady do obchodných domov, v súvislosti s touto prácou nepoužívali svoje skutočné mená. Obávali sa, že táto tvorba poškodí ich povesť, serióznosť. Andy Warhol dekorovanie obchodných vitrín považoval za hodnotnú činnosť s potenciálom upútať pozornosť obrovského množstva divákov, poskytovali nadrozmerný priestor pre kreatívne nápady. Táto práca pre neho znamenala možnosť stať sa slávnejším, výraznejším, vybudovať si meno. Krátko nato sa Warhol etabloval ako úspešný pop-artový umelec, akého poznáme dnes.

„Byť úspešný v podnikaní je najfascinujúcejší druh umenia.“ Andy Warhol

  • ALLEN, G.,2019. Destroyed Andy Warhol Fences. [online]. [cit. 2023–03–02]. Dostupné z: https://greg.org/…-fences.html
  • MUNRO,P. 2017. Pre-pop art, Andy Warhol found his first 15 minutes of fame on Madison Avenue. [online]. [cit. 2023–03–02]. Dostupné z: https://www.smh.com.au/…-gul9im.html
  • GOPNIK, B., 2020. Warhol A Life as Art. London: Penguin Random House, ISBN 978–0–141–97775–1.

© Múzeum moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborci­ach, 2023